۱۳۸۸ بهمن ۹, جمعه

به راحتی در مبارزه جهانی با مریضی های صعب العلاج از طریق کامپیوترتان کمک کنید



 
Folding@home یک پروژه خیلی باحاله که دانشگاه استنفورد ( Stanford) راه انداخته  که داره از قدرت میلیون ها  کامپیوتر ، استفاده میکنه تا  از misFold شدن پروتئین ها که عامل اصلی بیماری های صعب العلاجی ( مثل انواع سرطان ها و آلزایمر و پارکینسون و ..)  شناخت پیدا کنه  . شما هم به راحتی میتونند در این پروژه مشارکت کنید.

  لازم به ذکره که  این قدرت عظیم ،تنها از راه مشارکت میلیون ها کامپیوتر  در سراسر دنیا بر میاد که شبیه یک ابر کامپیوتر با چند میلیون پردازنده میمونه و به غیر از این روش Distributed Computing  ،ساخت چنین ابر کامپیوتری ممکن نیست .


کار کردن باهاش خیلی سر راست و ساده است ، کافیه از صفحه دانلود  ورژن اصلی رو که در زیر نمایش داده شده رو بگیرید که حدود 2.5 مگا بایت هست و عضو شدن هم نمی خواد.


بعد که برنامه رو نصب کردی ، Username را هرچی دلت خواست بده ، بعد Team Number هم از نظر اجرایی مهم نیست ، بعد برنامه شروع میکنه به محاسبه و روی صفحه نشانی ازش باقی نمیمونه مگر یک آیکون کوچیک کنار ساعت که شکل مولکول پروتئینه ، اگر موس را روش نگه داری درصد پیشرفت را نشون میده.

نکات :
  • روند کار برنامه اینجوریه که مثلا  در ابتدا یک واحد کاری (Work Unit=WU) که کم حجم هم هست از اینترنت میگیره و دیگه با اینترنت کاری نداره و وقتی محاسباتش تموم شد منتظره اینترنت میشه تا نتایج رو  آپلود کنه و WU  جدید بگیره.
  • اگر Team Number روی 34657 بگذارید وارد تیم ما میشوید که اسمش IRAN است  ، تیم های خیلی خیلی بزرگتر خارجی هم هستند و به اندازه کافی پر هست .
  • این برنامه اصلا فرم عضویت نداره و فقط  همون Username   که در تنظیمات اول برنامه میزنید رو داره .   
  • برای اونایی که به بخش پزشکی قضیه علاقه دارند و میخوان بفهمند که به چه دردی میخوره میتونند از این صفحه http://folding.stanford.edu/English/Science شروع کنند  و یا اینکه صفحه نتایج   رو نگاه کنند. بقیه ماجرا را در همون سایت حسابی توضیح داده .
     
  • این برنامه جلوی کارهای دیگه ات را نمیگیره و در پشت صحنه خیلی آروم میتونه اجرا بشه و یا اگر مثل من و داداشم به این کار علاقه مندید  میتونید ورژن مخصوص چند هسته ایشو بگیرید و در مواقعی که با کامپیوتر کار ندارید بزارید از 100% کامپیوتر استفاده بکنه و یا نسخه مخصوص کارت گرافیک شو  بگیرید  که خودش میگه تا 32 برابر سرعت انجام محاسباتش میره بالا .
  •  اگر آدم اهل حالی هستید و PS3 دارید که به اینترنت وصل میشه ، بازم میتونید در این پروژه جهانی مشارکت کنید چون نسخه مخصوص PlayStation 3  هم برای دانلود گذاشته .